مقالات آموزشی

دسته بندی مطالب

تبلیغات مطالب

نکات مهم در کاشت گوجه فرنگی

نکات مهم در کاشت گوجه فرنگی

کاشت و پرورش نهال گوجه فرنگی کاری نسبتا آسان است و شما می توانید به راحتی گوجه هایی با کیفیت تولید کنید؛ به شرط آنکه به نکاتی مانند زمان و خاک مناسب کاشت، شناخت روش های کاشت به صورت بذر یا نشاء و انتخاب رقم مناسب منطقه ی خود دقت کنید.

با توجه به سطح زیر کشت گوجه فرنگی در ایران که در حدود 150 هزار هکتار است و رتبه ی هفتم ایران، در تولید گوجه در دنیا می توان اهمیت این میوه را فهمید. با توجه به مطالبی که در ادامه می خوانید به راحتی می توانید کاشت نهال گوجه فرنگی را انجام داده و از محصولات تولیدی خود لذت ببرید.

کاشت گوجه فرنگی

کاشت گوجه فرنگی به دو روش کلی انجام می شود:
1- کاشت مستقیم بذر گوجه فرنگی در زمین
2- کاشت بذر گوجه فرنگی در جعبه کاشت (سینی نشاء)
اگر بذرهای گوجه فرنگی را در جعبه ی کاشت (سینی نشاء) بکارید می توانید از مزایای این کار استفاده نمایید. یکی از مهمترین مزایای کاشت بذر در جعبه کشت، استفاده بهتر از زمان است. در واقع شما می توانید در فصل سرما که امکان کاشت مستقیم گوجه فرنگی وجود ندارد، در داخل یک محیط بسته و گرم شروع به نشاء گیری کنید و به این ترتیب بمحض اینکه نشاء های گوجه فرنگی آماده شد هوا نیز گرمتر شده است و می توانید آنها را به زمین اصلی منتقل کنید.

  • برای کاشت و پرورش گوجه فرنگی، باید مکانی پیدا کنید که هر روز 6 تا 8 ساعت نور خورشید دریافت کند. اگر بیماری های خاکزاد در زمین وجود داشته باشد، نیاز به زمان بیشتری برای استریل کردن کل منطقه و یا جایگزینی خاک خواهید داشت. 
  • بیماری های خاکزاد گیاهی یا soil-borne diseases، در اثر  کاهش تنوع زیستی میکروارگانیسم های مفید خاک بوجود می آیند. در واقع برگرداندن میکروارگانیسم های سودمند خاک که به پاتوژن ها حمله می کنند، در جلوگیری از بیماری ها مؤثرن.

انتخاب رقم مناسب گوجه فرنگی جهت کاشت چگونه است؟

انتخاب رقم مناسب در اولین قدم بر اساس شرایط محیطی صورت می گیرد. ابتدا باید مشخص کنید که در چه فضایی می خواهید کشت را انجام دهید. ارقام مناسب فضای باز و بسته با هم متفاوت اند و نادیده گرفتن این مسئله، می تواند به اتلاف وقت و هزینه منجر شود.

گام بعدی انتخاب نهال گوجه فرنگی مناسب خواسته ی خود، از نظر ظاهر و طعم است. شما طبق نیاز خود انتخاب می کنید که کدام رقم را پرورش دهید.

انواع ارقام گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ارقام بسیار زیاد و متنوعی دارد؛ که عددی حدود 7500 نوع در سراسر دنیا است. تمام این ارقام از نظر شکل، اندازه، رنگ و طعم باهم متفاوت هستند. دسته بندی انواع نهال گوجه فرنگی، هم طبق موارد گفته شده صورت می گیرد، هم از نظر نوع کشت.

اگرکشت آن در فضای باز صورت گیرد، به آن کشت محدود می گویند و اگر در فضای بسته مانند گلخانه باشد، به آن کشت نامحدود می گویند.

بهترین ارقام نهال گوجه فرنگی مناسب کشت فضای باز(محدود)

از بهترین ارقام مناسب کشت محدود می توان به رقم پارس و رد استار اشاره کرد.

بهترین ارقام نهال گوجه فرنگی مناسب کشت فضای بسته(نامحدود)

از بهترین ارقام مناسب کشت گلخانه ای می توان به رقم نیوتون، فسا، جگوار، گلدی، چری سیتا، روبی، نمارین و نورا اشاره کرد.

 

شما میتوانید انواع بذر گوجه فرنگی را از فروشگاه های اینترنتی شبکه آفتاب و شاپ ثمرتهیه کنید.

 

کاشت گوجه فرنگی به روش بذر

مهم ترین نکته در کاشت گوجه فرنگی به صورت بذر، این است که بذرها تا زمانی که تبدیل به نشاء شوند، باید در دمای ثابت قرار گیرند. بنابراین محیطی مانند خانه و گلخانه مناسب کاشت بذر گوجه فرنگی است، اما برخی کشاورزان اقدام به کاشت بذرگوجه فرنگی، در زمین زراعی نیز می‌کنند.

در این روش باید زمین را شخم زده و حفره‌های ۲ سانتی‌متری ایجاد کرد و در هر حفره ۲ تا ۳ عدد بذر کاشت. پس از ۲۰ روز از هر حفره دو یا سه ساقه خارج می‌شود، که با وجین ضعیف‌ترها در نهایت یک گیاهچه را باید حفظ کرد.

بهترین زمان کاشت بذر گوجه فرنگی

روش کاشت گوجه فرنگی با بذر زمان زیادتری را نسبت به کاشت نهال گوجه فرنگی می‌طلبد؛ پس در مناطق شمالی ایران بهتر است از میانه تا پایان اسفند ماه کاشت بذر گوجه فرنگی صورت گیرد. در مناطق جنوبی کشور نیز بهتر است کاشت بذر گوجه از اواخر تابستان و شهریور ماه آغاز شود.

بهترین زمان کاشت نهال گوجه فرنگی

کاشت گوجه فرنگی در نیمه شمالی کشور در اوایل تا میانه ماه فروردین صورت می‌گیرد؛ اما در نیمه جنوبی ایران این کار در ابتدای مهرماه و یا آبان ماه صورت می‌گیرد. البته در نیمه جنوبی ممکن است کاشت نهال گوجه دو بار در سال و در بهمن و اسفند نیز صورت گیرد.

مراحل کاشت نهال گوجه فرنگی

نهال یا نشاء گوجه فرنگی طبق مراحل زیر کاشته می شود:

  1. فاصله میان نشاءهای گوجه فرنگی باید حداقل ۹۰ سانتی‌متر باشند؛ چرا که پس از رشد، بوته بزرگ شده و فاصله کم میان بوته‌ها جریان هوا و نور را در آن ها مختل می‌کند.
  2. ابتدا نهال گوجه فرنگی را از سینی نشاء، طوری که ریشه ها آسیب نبینند، به آرامی خارج کنید..
  3. سپس چاله ای به  عمق 20 الی 25 سانتی متر ایجاد کرده و نشاء را درون چاله گذاشته و اطرافش را با خاک بپوشانید و آبیاری کنید.

خاک مناسب کاشت گوجه فرنگی چیست؟

گوجه فرنگی در خاک‌های گرم و غنی با زهکشی مناسب رشد بهتری دارد. همچنین این گیاه حداقل ۸ ساعت در روز نیازمند تابش نور خورشید است. PH خاک برای رشد بهتر گوجه فرنگی نیز باید در بازه ی ۶ تا 8/6 باشد.

نکات طلایی در کاشت نهال گوجه فرنگی

  • گیاه گوجه فرنگی علاقه مند به نور خورشید است، آن ها برای رشد مناسب و طعم بهتر و باردهی سریع تر، نیاز به نور زیاد دارند. لذا نورگیرترین قسمت زمین را به کاشت نهال گوجه فرنگی اختصاص دهید.
  • بهتر است نهال گوجه فرنگی را عمیق بکارید، به طوری که فقط چند برگ از خاک نمایان باشد. این کار باعث می شود ریشه ها نیز در کنار ساقه، به خوبی رشد کنند و گیاهی قوی تر داشته باشید.
  • وقتی بوته‌ها بیش از نیم متر رشد کردند، برگ‌های پایینی که نزدیک به خاک هستند را جدا کنید؛ چرا که برخورد آنها با خاک می‌تواند انتقال بیماری‌های مختلف را از خاک سرعت بخشد.
  • هرس بوته‌های گوجه فرنگی را فراموش نکنید. علف‌های هرز را کنده و برگ‌هایی را که باعث سایه بر روی میوه می‌شوند را جدا کنید.
  • آبیاری منظم را فراموش نکنید و تا زمانی که خاک خشک نشده است، اقدام به آبیاری نهال گوجه فرنگی نکنید.
  • برداشت گوجه ها را هنگامی آغاز کنید که آن ها رنگ گرفته و رو به سرخی رفته اند. البته کشاورزانی که محصول خود را صادر و یا به نقاط دوردست می فرستند، برداشت محصول را زودتر آغاز می کنند.

نهال گوجه فرنگی چقدر طول می کشد محصول دهد؟

بوته های گوجه فرنگی اگر در فضای بسته کاشته شود، در تمام طول سال محصول می دهند. اما به طور کلی 60 الی 80 روز طول می کشد تا نهال گوجه به باردهی برسد.

دیدگاه ها
نظری برای این محصول ثبت نشده است
ایجاد دیدگاه جدید

محصولات مرتبط

نمایندگی خرید و بهترین قیمت بذر گوجه پارس F1 قوطی 5000 عددی | بذر گوجه پارس
نمایندگی مرکزی خرید و قیمت عالی بذر گوجه رد استار F1 | بذر گوجه رد استار

مطالب مرتبط