مقالات آموزشی

دسته بندی مطالب

تبلیغات مطالب

مدیریت آب؛ مهمترین موضوع در اجرای الگوی کشت

مدیریت آب؛ مهمترین موضوع در اجرای الگوی کشت

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه موضوع مهم در اجرای الگوی کشت مدیریت آب است گفت: زیرساخت های اجرای این طرح مهیا نشده و تنها ابلاغ شده است و لذا برای اجرای آن دولت باید از قابلیت صنف استفاده کند.

مدیریت آب؛ مهمترین موضوع در اجرای الگوی کشت

در حالی که بخش کشاورزی غالبا از نداشتن برنامه تولید رنج می برد، سال ها است متولیان امر از ارائه الگوی کشت به کشاورزان صحبت می کنند اما به نظر می رسد همتی برای اجرای کردن آن ندارند. این در شرایطی است که عدم اجرای این طرح تبعات منفی بسیاری به همراه دارد.

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی در این خصوص گفت: همانطور که می دانید الان یکی از مهمترین مسائلی که در کشور با آن مواجه هستیم بحث بحران آب و مدیریت آن است که اجرای الگوی کشت کمک کننده است، با این وجود هزینه هایی در این مسیر هست که باید تامین شود. اگر بر فرض قرار است فضای باز را به کشت گلخانه ای تخصیص بدهند که مصرف آب کاهش یابد برای هر هکتار تخصیص این منبع باید ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان تخصیص داده شود گه فضای باز زیر گلخانئه برود با این جود کشاورز توان مالی این را ندارد. بنابراین یکی از تبعات پشت گوشت انداخت اجرای الگوی کشت مساله آب است.

پیشه ور افزود: از سوی دیگر همانطور که می دانید دولت به دنبال خودکفایی در حداقل ۵ محصول استراتژیک است و برای رسیدن به این هدف روی اجرای الگوی کشت حساب می کند با این وجود کشاورز غالبا به دنبال صرفه اقتصادی خود است و لذا تا کشت محصولی برای او صرفه نداشته باشد از الگوی کشت تبعیت نمی کند و این عواملی است که دولت باید در مورد آن به درستی عمل کند.

 

در صورتی که قرار باشد الگوی کشت پیاده شود عوارض گمرکی باید به حداقل یا به صفر برسد

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر همانطور که می دانید در بحث صادرات زیرساختها هوایی و زمینی حل نشده ضمن اینکه روابط سیاسی باید مهیا باشد که آیا بعد صادرات ارز به کشور بر می گردد یا خیر؟ همچنین در صورتی که قرار باشد الگوی کشت پیاده شود عوارض گمرکی باید به حداقل یا به صفر برسد. اینها در واقع برخی از پارمترهایی است که باید در الگوی کشت دیده شود تا کشاورز بیاید همکاری کند.

 

طرح الگوی کشت یک موضوع فراقوه ای است

پیشه ور خاطر نشان کرد: در حقیقت بحث اجرای طرح الگوی کشت یک موضوع فرا قوه ای است برای ارجای درست آن باید وزارت نیرو، وزارت کار، وزارت نفت و چند ارگان و سازمان دیگر نیز در کنار وزارت جهاد کشاورزی روی کار بیایند تا محصول تولید شود و این طرح اجرا گردد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا اینگونه به نظر می رسد که زارعان و کشاورزان نگاه چندان خوبی به این طرح ندارند نیز گفت: در واقع الگوی گشت به این معنا است که بدانیم چقدر محصول مورد نیاز کشور است، چه مقدار بازار هدف طراحی شده که به این کشورها صادر شود و غیره آیا کشاورز از این موضوعات اطلاع دارد؟ خیر. بلکه کشاورز بر اساس آنچه در ذهن خود دارد محصول کشت می کند و می بینیم وقتی یک محصول امسال گران می شود سال بعد همه آن محصول را می کارند و محصو دیگری کمبود می شود اینها پارامتریهایی است که شخص کشاورز نسبت به این موضوع بیگانه است. در حالی که یکی از راهکارها این است که بحث ساماندهی کشاورزان برای اجرای الگوی کشت به عهده اتاق اصناف یا اتحادیه های صنفی کشاورزی باشد. یعنی سیاستکذار به اینها اعلام کند بر فرض امسال باید ۱۰۰ هزار تن سب زمینی کشت شود و به این صد هزار خدمات ارائه می دهیم و بعد از آن هیچ تضمینی نمی کنم.

پیشه ور ادامه داد: بر اساس الگوی کشت بر فرض می کویند سه استان شمالی باید برنج بکارند لذا کشاورز باید اطلاعات را ثبت کنند، سطح زیر کشت مشخص شود پروانه کسب اخذ شود و غیره. متاسفانه هیچکدام از محصولات کشاورزی امروز ما در مبدا تولید لیبل تولید ندارد یعنی اطلاعاتی راجع به اینکه در کجا تولید شده، چه سم و کودی مصرف شده برای کشت و غیره وجود ندارد. با این وجود وظیفه صنف این است مساله اینحا است که در بازار اتحادیه صنفی داریم اما در کشاورزی نداریم.

دیدگاه ها
نظری برای این محصول ثبت نشده است
ایجاد دیدگاه جدید

محصولات مرتبط

محصولات مرتبط موجود نیست


مطالب مرتبط